VÝZKUM - JAK SE VÁM DAŘÍ HLEDAT UŽITEČNÉ INFORMAČNÍ ZDROJE O VÝCHOVĚ?
Dobrý den, vážení rodiče, maminky a tatínkové dětí ve věku 2 - 6 let, které nechodí do školy.
Ráda bych Vás touto cestou poprosila o vyplění dotazníku k mé disertační práci "
Informační zdroje současného rodičovství a jejich vliv na formování výchovné strategie". Cílem práce je porozumět tomu, jak se rodičům daří hledat užitečné informační zdroje v záplavě protichůdných informací o výchově. Jaké dovednosti k tomu maminky a tatínkové potřebují a co jim pomáhá se v informačním prostředí vyznat. Výzkum se snaží také porozumět tomu, jak podpora informačních zdrojů působí na rozhodování ve výchovné situaci a jak ovlivňuje výchovné postoje rodičů, k čemuž bude důležitá zejména následující kvalitativní část výzkumu.
Na začátku dotazníku jsou dvě dlouhé tabulky, první se ptá na preferované informační zdroje při řešení obtížných výchovných situací a druhá na to, které zdroje rodiče vnímají jako užitečné. Tabulky jsou dlouhé, protože obsahují všechny dostupné typy informačních zdrojů. Prosím Vás zde o trpělivost a shovíavost. Tyto tabulky jsou pro výzkum zásadní. Celý dotazník je sestaven na základě zpracování
36. recenzovaných studií na téma informační zdroje současného rodičovství a rozssáhlé teorie o podmínkách rodičovství v moderní společnosti. Přehledová studie vyšla v časopise Pedagogika: (
Neubauerová, 2022). Dotazník je dlouhý, protože musí zohlednit všechny podstatné proměnné, které byly nalezeny v recenzovaných studiích.
Oranžový text v dotazníku Vás informuje, co Vás čeká v dané části dotazníku, části jsou zde 4.
- část demografických dat, teze postojových škál v oblasti výchovy a tabulka informačních zdrojů, z nichž si lze vybrat ty, které člověk osloví ve chvíli, kdy řeší obtížnou výchovnou situaci
- část, tabulka, jenž vede rodiče k zamyšlení nad užitečností jednotlivých informačních zdrojů
- ve třetí části se můžete zamyslet nad tím, jak si ověřujete důvěryhodnost zdrojů, co od nich očekáváte, a na základě čeho si informační zdroje vybíráte, jak hodnotíte jejich pravdivost, a jak vlastně získaná podpora informačních zdrojů působí na dašlí průběh výchovných situací
- v poslední části naleznete čtyři otázky zaměřené na demografická data a můžete ale nemusíte uvést svůj email.
Prolétnete-li dotazník jen tak a nepozastavíte se nad jednotlivými otázkami, jejich odpovědi zůstanou ztraceny v běhu každodennosti. Pojďte věnovat cca. 12 minut tomu, jak vlastně probíhá vaše hledání informací o výchově a rodičovství a co vám pomáhá hledat pro vás užitečné informace a jak se tyto informace odráží na dašlím průběhu výchovy, potažmo na vaší spokojenosti v rodičovské roli.
Kvalitativní část výzkumuVe druhé části výzkumu společně prozkoumáme oblasti v dotazníku do hloubky pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Nehledáme, co je špatně, ale co funguje. Což je v podstatě systemický, sociálně pedagogický přístup k podpoře rodičovství, jenž primárně podporuje a neznejišťuje.
Pokud napíšete na konci dotazníku svůj email:
- Dostanete se do slosování o tři dárky, každý v hodnotě 600 Kč jako poděkování (poukázky do hračkářství).
- Pokud se povede shromáždit 500 dotazníků do prosince, bude sběr ukončen v prosinci, pokud ne, tak v únoru.
- Ozvu se Vám, také zda byste neměli zájem o krátký rozhovor v druhé části dotazníku, to můžete odmítnout.
- Na email vám pošlu výsledky výzkumu a jejich užití v praxi rodinného vzdělávání
- Dosavadních 130 odpovědí vyplňovali respondenti v průměru 12 minut. Dotazníkem Vás provází oranžová upozornění na to, jaké pasáže dotazníku vás čekají.
až praxe ukázala, že dotazník je lepší vyplnit v PC, než na mobilním telefonu, tam působí nekonečně dlouhý.
Děkuji za Váš čas a trpělivost při vyplňování dotazníku a jeho odeslání. Jsem vděčná za každý dotazník,
s přáním pěkného dne Kateřina Neubauerová (katkaen@email.cz),
studentka doktorského studia FFUK - pedagogika