Informační zdroje současného rodičovství

Dotazník není správně vyplněn, opravte prosím chyby.Přejít na chybu

VÝZKUM - JAK SE VÁM DAŘÍ HLEDAT UŽITEČNÉ INFORMAČNÍ ZDROJE O VÝCHOVĚ?

Dobrý den, vážení rodiče, maminky a tatínkové dětí ve věku 2 - 6 let, které nechodí do školy.  


Ráda bych Vás touto cestou poprosila o vyplění dotazníku k mé disertační práci "Informační zdroje současného rodičovství a jejich vliv na formování výchovné strategie". Cílem práce je porozumět tomu, jak se rodičům daří hledat užitečné informační zdroje v záplavě protichůdných informací o výchově. Jaké dovednosti k tomu maminky a tatínkové potřebují a co jim pomáhá se v informačním prostředí vyznat. Výzkum se snaží také porozumět tomu, jak podpora informačních zdrojů působí na rozhodování ve výchovné situaci a jak ovlivňuje výchovné postoje rodičů, k čemuž bude důležitá zejména následující kvalitativní část výzkumu. 

Na začátku dotazníku jsou dvě dlouhé tabulky, první se ptá na preferované informační zdroje při řešení obtížných výchovných situací a druhá na to, které zdroje rodiče vnímají jako užitečné.  Tabulky jsou dlouhé, protože obsahují všechny dostupné typy informačních zdrojů. Prosím Vás zde o trpělivost a shovíavost. Tyto tabulky jsou pro výzkum zásadní. Celý dotazník je sestaven na základě zpracování 36. recenzovaných studií na téma informační zdroje současného rodičovství a rozssáhlé teorie o podmínkách rodičovství v moderní společnosti. Přehledová studie vyšla v časopise Pedagogika: (Neubauerová, 2022).  Dotazník je dlouhý, protože musí zohlednit všechny podstatné proměnné, které byly nalezeny v recenzovaných studiích. 

Oranžový text v dotazníku  Vás informuje, co Vás čeká v dané části dotazníku, části jsou zde 4.  

  1. část demografických dat, teze postojových škál v oblasti výchovy a tabulka informačních zdrojů, z nichž si lze vybrat ty, které člověk osloví ve chvíli, kdy řeší obtížnou výchovnou situaci  
  2. část, tabulka, jenž vede rodiče k zamyšlení nad užitečností jednotlivých informačních zdrojů
  3. ve třetí části se můžete zamyslet nad tím, jak si ověřujete důvěryhodnost zdrojů, co od nich očekáváte, a na základě čeho si informační zdroje vybíráte, jak hodnotíte jejich pravdivost, a jak vlastně získaná podpora informačních zdrojů působí na dašlí průběh výchovných situací
  4. v poslední části naleznete čtyři otázky zaměřené na demografická data a můžete ale nemusíte uvést svůj email. 
Prolétnete-li dotazník jen tak a nepozastavíte se nad jednotlivými otázkami, jejich odpovědi zůstanou ztraceny v běhu každodennosti. Pojďte věnovat cca.  12 minut tomu, jak vlastně probíhá vaše hledání informací o výchově a rodičovství a co vám pomáhá hledat pro vás užitečné informace a jak se tyto informace odráží na dašlím průběhu výchovy, potažmo na vaší spokojenosti v rodičovské roli.   

Kvalitativní část výzkumu

Ve druhé části výzkumu společně prozkoumáme oblasti v dotazníku do hloubky pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Nehledáme, co je špatně, ale co funguje. Což je v podstatě systemický, sociálně pedagogický přístup k podpoře rodičovství, jenž primárně podporuje a neznejišťuje. 

 
Pokud napíšete na konci dotazníku svůj email:

  • Dostanete se do slosování o tři dárky, každý v hodnotě 600 Kč jako poděkování (poukázky do hračkářství).
  • Pokud se povede shromáždit 500 dotazníků do prosince, bude sběr ukončen v prosinci, pokud ne, tak v únoru.
  • Ozvu se Vám, také zda byste neměli zájem o krátký rozhovor v druhé části dotazníku, to můžete odmítnout. 
  • Na email vám pošlu výsledky výzkumu a jejich užití v praxi rodinného vzdělávání
  • Dosavadních 130 odpovědí vyplňovali respondenti v průměru 12 minut. Dotazníkem Vás provází oranžová upozornění na to, jaké pasáže dotazníku vás čekají.


ak praxe ukázala, dotazník je lepší vyplnit v PC, jak na mobilním telefonu, tam působí nekonečně dlouhý.
 
              Děkuji  za  Váš čas a trpělivost při vyplňování dotazníku a jeho odeslání. Jsem vděčná za každý dotazník,
s přáním pěkného dne Kateřina  Neubauerová (katkaen@email.cz),
studentka doktorského studia FFUK - pedagogika
První část dotazníku zjišťuje, kolik máte dětí, vaši současnou rodinnou situaci a vybrané postoje k výchově
V této části dotazníků Vás čeká první část demografických dat a teze postojových škál.
Dále následuje 5 tabulek informačních zdrojů, mezi něž patí lidé v nejbližšším okolí,

odborníci, internet, tištěná média a televize s rozhlasem, mezi nimiž označíte ty,
které využíváte během řešení obtížných výchovných situací.

Kolik máte celkem dětí? (vyberte jednu možnost)*
*
3.    Vyžaduje některé z vašich dětí specifické výchovné přístupy v oblastech (lze vybrat více možností):*
4.     Ve vztahu k dětem, které vychováváte, jste (lze zaškrtnout více možností):*
5.  Rodina, ve které vychováváte dítě/děti je:*
6.      U každého z následujících výroků níže, prosím, označte míru, nakolik s ním souhlasíte:*
Rozhodně souhlasím Spíše souhlasím Někdy ano, někdy ne Spíše nesouhlasím Rozhodně nesouhlasím
Ve výchově je důležité, aby šli rodiče svým dětem příkladem*
Ve výchově je důležité, vyhovět potřebám dítěte*
Ve výchově je důležité, s dětmi nediskutovat*
Ve výchově je důležité, přizvat děti ke společnému rozhodování*
Ve výchově je důležité, s dětmi o všem diskutovat*
Ve výchově je důležité, aby děti poslouchaly rodiče*
Ve výchově je důležité, dát dětem prostor a svobodu*
Ve výchově je důležité, netlačit na pravidla a poslušnost dítěte*
Ve výchově je důležité, aby byly děti za prohřešky potrestány*
Ve výchově je důležité, aby děti nebyly omezovány kontrolou *
Ve výchově je důležité, dětem vyhovět, pokud si to přejí*
Ve výchově je důležité, děti nerozmazlovat *
7. V jakých oblastech rodičovství hledáte informace při řešení náročných výchovných situací? Ohodnoťte všechny nabídky pode frekvence:
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Zdravý životní styl*
Tělesné zdraví a nemoci *
Tělesný vývoj dítěte *
Vzdělání dítěte *
Chování dítěte *
Vztahy dítěte s vrstevníky*
Vztahy dítěte v rodině*
Bezpečnost dětí*
Jiné: doplňte prosím, nemáte-li, napište nic:
8.  Pokud se dostanete se svým dítětem (dětmi) do složité výchovné situace, u koho z lidí v nejbližším okolí hledáte nejčastěji radu?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Partner/ partnerka*
Prarodiče (vaši rodiče) *
Prarodiče (ze strany partnera)*
Příbuzní*
Přátelé*
Ostatní rodiče v osobním kontaktu *
Někdo jiný: doplňte prosím, nemáte-li, napište nic:
9.      Pokud se dostanete se svým dítětem(dětmi) do složité výchovné situace, u koho z odborníků hledáte radu?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Dětský lékař/lékařka *
Zdravotní sestra u dětského lékaře*
Pracovník speciálně pedagogického centra *
Pracovník pedagogicko-psychologické poradny*
Učitelka v mateřské škole*
Poradce v integraci cizinců*
Psycholog*
Dětský psychiatr *
Pracovník v sociální péči o dítě (např. OSPOD)*
Psychoterapeut*
Duchovní*
Různí poradci v oblasti výchovy (např. kontaktní rodičovství) *
Pracovník rodinného či mateřského centra *
Pracovník krizové telefonní linky*
Lektoři seminářů o výchově a rodičovství*
Jiný odborný zdroj: doplňte, nemáte-li, napište nic:
10.      Pokud se dostanete se svým dítětem(dětmi) do složité výchovné situace, v jakých tištěných zdrojích hledáte radu? (časopisy označené *jsou též dostupné online).*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Odborné knihy o výchově *
Populárně naučné knihy o výchově *
Odborné časopisy o výchově (např. Československá psychologie*, Studia Pedagogica*)*
Populárně naučné časopisy zaměřené konkrétně na rodičovství* (např. Máma a já, Maminka)*
Populárně naučné časopisy zaměřené na psychologii a pedagogiku (např. Moje psychologie* apod.) *
Lifestylové a společenské magazíny (např. Květy*, Cosmopolitan*, Sedmička*, Chvilka pro tebe*…)*
Denní tisk (běžně dostupné noviny) *
Informační brožury o výchově*
Napište, prosím, konkrétní tištěné zdroje, autory, které byste doporučili přátelům, nemáte-li napište nic:
11.     Pokud se dostanete se svým dítětem(dětmi) do složité výchovné situace, jaké zdroje využíváte na internetu?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
On-line webinář s lektorem (např. přes MS Tteams, Skype) *
On-line individuální konzultace (např. přes Skype)*
Online placené chatovací místnosti (např. Nevýchova)*
Volné chatovací místnosti (např. Modrý koník)*
Diskuse na online sítích (např. Facebook, Instagram) *
Stažené, off-line webináře *
Online videa o výchově (např. na Youtube)*
Podcasty o výchově *
On-line časopisy (např. maminka.cz, psychologie dnes…) *
Webové stránky o rodičovství u odborných organizací (www.linkabezpeci.cz) *
Blogy poradců v oblasti výchovy a péče o dítě (detijsoutakylidi.cz, teorietypu.cz)*
Specializované odborné články přes webové vyhledavače (např. Seznam, Google)*
Napište, prosím, konkrétní web, pořady, které byste doporučili přátelům, nemáte-li napište nic.
12.    Pokud se dostanete se svým dítětem(dětmi) do složité výchovné situace, jaké zdroje využíváte v televizi a rozhlase?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
TV zpravodajské pořady (např. Linka 112)*
TV zábavné pořady (např: sitkom Průměrňákovi) *
TV vzdělávací pořady (např. UčíTelka) *
TV dokumenty o rodině (např. Rodiče na pořád)*
TV interaktivní vzdělávací pořady (např. Sama doma) *
Televizní talk show (např. Na plovárně, Hyde park civilizace)*
Zábavné rozhlasové pořady (např. Ranní dvojka) *
Vzdělávací rozhlasové pořady (např. Příběhy z kalendáře) *
Rozhlasové dokumentární pořady (např. Čí jsem)*
Rozhlasové interview (např. Jak to vidí …) *
Rozhlasové komentáře (např. Komentáře a glosy) *
Napište, prosím, konkrétní pořady, které byste doporučili přátelům, nemáte-li, napište nic.
Druhá část dotazníku sleduje, jak hodnotíte užitečnost uvedených informačních zdrojů.
V této části dotazníku jsou uvedeny všechny informační zdroje, které byly v nabídce výše,
ale zde se zaměřujeme na vnímání užitečnosti informačních zdrojů.
13.  a) Jak vnímáte jako užitečné při řešení obtížných výchovných situací tyto informační zdroje.*
Naprosto užitečné Spíše užitečné Tak napůl Spíše neužitečné Naprosto neužitečné
Partner/ partnerka*
Prarodiče (vaši rodiče) *
Prarodiče (ze strany partnera)*
Příbuzní*
Přátelé*
Ostatní rodiče v osobním kontaktu *
13.  b) Jak vnímáte jako užitečné při řešení obtížných výchovných situací tyto informační zdroje.*
Naprosto užitečné Spíše užitečné Tak napůl Spíše neužitečné Naprosto neužitečné
Dětský lékař/lékařka *
Zdravotní sestra u dětského lékaře*
Pracovník speciálně pedagogického centra *
Pracovník pedagogicko-psychologické poradny*
Učitelka v mateřské škole*
Poradce v integraci cizinců*
Psycholog*
Dětský psychiatr *
Pracovník v sociální péči o dítě (např. OSPOD)*
Psychoterapeut*
Duchovní*
Poradci v oblasti výchovy (např. kontaktní rodičovství) *
Pracovník rodinného či mateřského centra *
Pracovník krizové telefonní linky*
Lektoři seminářů o výchově a rodičovství*
13.  c) Jak vnímáte jako užitečné při řešení obtížných výchovných situací tyto informační zdroje.  *
Naprosto užitečné Spíše užitečné Tak napůl Spíše neužitečné Naprosto neužitečné
Odborné knihy o výchově*
Populárně naučné knihy o výchově*
Odborné časopisy o výchově (např. Československá psychologie*, Studia Paedagogica*)*
Populárně naučné časopisy zaměřené konkrétně na rodičovství* (např. Máma a já, Maminka)*
Populárně naučné časopisy zaměřené na psychologii a pedagogiku (např. Moje psychologie* apod.) *
Lifestylové a společenské magazíny (např. Květy*, Cosmopolitan*, Sedmička*, Chvilka pro tebe*…)*
Denní tisk (běžně dostupné noviny) *
Informační brožury o výchově*
13.  d) Jak vnímáte jako užitečné při řešení obtížných výchovných situací tyto informační zdroje.*
Naprosto užitečné Spíše užitečné Tak napůl Spíše neužitečné Naprosto neužitečné
On-line webinář s lektorem (např. přes MS Tteams, Skype) *
On-line individuální konzultace (např. přes Skype)*
Online placené chatovací místnosti (např. Nevýchova)*
Volné chatovací místnosti (např. Modrý koník)*
Diskuse na online sítích (např. Facebook, Instagram) *
Stažené, off-line webináře *
Online videa o výchově (např. na Youtube)*
Podcasty o výchově *
On-line časopisy (např. maminka.cz…) *
Webové stránky o rodičovství u odborných organizací, (www.linkabezpeci.cz) *
Blogy poradců v oblasti výchovy a péče o dítě (detijsoutakylidi.cz, teorietu.cz)*
Odborné články přes webový vyhledavač (např. Google)*
13.  e) Jak vnímáte jako užitečné při řešení obtížných výchovných situací tyto informační zdroje.*
Naprosto užitečné Spíše užitečné Tak napůl Spíše neužitečné Naprosto neužitečné
Televizní zpravodajské pořady (např. Linka 112)*
TV zábavné pořady (např: sitkom Průměrňákovi) *
TV vzdělávací pořady (např. UčíTelka) *
TV dokumenty o rodině (např. Rodiče na pořád)*
TV interaktivní vzdělávací pořady (např. Sama doma) *
Televizní talk show (např. Na plovárně)*
Zábavné rozhlasové pořady (např. Ranní dvojka) *
Vzdělávací rozhlasové pořady (např. Příběhy z kalendáře) *
Rozhlasové dokumentární pořady (např. Čí jsem)*
Rozhlasové interview (např. Jak to vidí …) *
Rozhlasové komentáře (např. Komentáře a glosy) *
Jiné, doplňte prosím, nemáte-li, napište nic:
Třetí část dotazníku sleduje, jak zacházíte s informacemi,
důvody, které vás vedou k hledání informací o rodičovství 
a to jak informace ovlivňují  rozhodování ve výchovné situaci.
Jsou zde 4 tabulky. 

14.    Nakolik souhlasíte s výroky ohledně ověřování zdrojů informací o výchově?*
Rozhodně souhlasím Spíše souhlasím Nemám názor Spíše nesouhlasímRozhodně nesouhlasím
Pokaždé si zjistím, z jakých zdrojů autor čerpá *
Ověřuji si bez potíží důvěryhodnost zdroje*
Z množství dostupných zdrojů si dokáži vybrat pro mě užitečné informace*
Vždy sleduji vzdělání a odbornost autora textů *
Vždy rozliším vědecké informace od nevědeckých*
Jiné, doplňte prosím, nemáte-li co, napište nic:
15.   Jaké důvody vás vedou k hledání informací v dostupných informačních zdrojích o výchově?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Hledám rady a náměty, jak správně postupovat při výchově*
Hledám podporu ostatních rodičů během obtíží při výchově*
Hledám informace pro pochopení chování dětí *
Hledám doporučení na další užitečné informační zdroje*
Hledám možnosti sdílení zkušeností s výchovou*
Hledám ujištění o správnosti svého postupu ve výchově *
Hledám podporu při zvládání obtížných výchovných situací*
Vyhledávám možnost kontaktu s ostatními rodiči*
Jiné, doplňte prosím, nemáte-li co napsat, napište nic:
16. Jak působí podpora informačních zdrojů na možnosti řešení vašich obtížných výchovných situací?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Cítím se více jistější při řešení výchovných situací*
Daří se mi snáze docílit záměru mého výchovného snažení *
Daří se mi nacházet efektivnější postupy výchovy, než jsou ty moje*
Výchovné situace probíhají spíše bez konfliktů*
Během řešení výchovy spíše zachovám klid, nerozčílím se *
Jiné, doplňte prosím, nemáte-li co napsat, napište nic:
17.   Pokud se informace z informačních zdrojů liší od vašich výchovných postupů, jak postupujete?*
Velmi často Často Občas Zřídka Nikdy
Prodiskutuji je s ostatními rodiči, co si o nich myslí oni*
Snažím se o nich dozvědět více z dalších informačních zdrojů *
Zůstávám u svého pojetí výchovy a informacemi se nedám zviklat*
Když se opakují ve vícero zdrojích, začnu o nich přemýšlet*
Zkusím je použít během výchovy, jestli nebudou efektivnější*
Jiné, doplňte prosím, nemáte-li co, napište nic:
A jste skoro u konce, v této poslední čtvrté části je  5 krátkých otázek.
Velice děkuji za tpělivost a ochotu, že jste došli až sem,
velmi si vážím každé Vaší odpovědi.
18.   Do které věkové skupiny náležíte? (vyberte jednu možnost):*
19.   Jste pohlaví (vyberte jednu možnost):*
20. Jak velká je obec, ve které bydlíte? (vyberte jednu možnost):*
21. Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání (vyberte jednu možnost):*
22. V jaké oblasti jste vzdělán/a? (vyberte jednu či více možností)*
23.   Pokud vedle výchovy dětí pracujete, jak vysoké je vaše pracovní vytížení?*